Chili: Puerto Natales & NP Torres del Paine - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Alexandra - WaarBenJij.nu Chili: Puerto Natales & NP Torres del Paine - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Alexandra - WaarBenJij.nu

Chili: Puerto Natales & NP Torres del Paine

Door: olachica

Blijf op de hoogte en volg Alexandra

14 November 2010 | Argentinië, El Calafate

Na 4,5 dag varen vanuit Puerto Montt naar Puerto Natales sta ik dan met wiebelige benen weer aan wal. Het is zo´n gezellige boel geweest, dat het raar voelt om alleen naar mijn gereserveerde hostel te lopen. En helaas Lian, zag ik je tip voor een slaapplaats te laat, maar hostel Patagonia Aventura blijkt ook een prima deal. En daar ontmoet ik dus Sabrina weer, een vlotte slimme Franse meid die ook op de boot zat. Zij is eveneens op zoek naar een tour en dus gaan we samen op onderzoek uit.

Met onze vergaarde informatie duiken we een bijzonder leuk vegetarisch eettentje in: El Living. We wikken en wegen onder het eten en besluiten met moeite uiteindelijk dat we een tweedaagse tocht naar het Nationale Park Torres del Paine gaan maken. De eerste dag staat een pittige trekking op het programma en de tweede dag zullen we genieten van de gratis extra busritjes in het park. We bereiden ons voor en duiken lekker vroeg het bed in.


Het is woensdag 10 november als we om 07.30 uur worden opgehaald door de bus voor een prachtige tocht. In het park brengt een shuttelbus ons naar de ´refugio´, gelijk aan een (duur) hostel. We schuiven aan in de rij voor het inchecken, wat helaas wat langer duurt dan gehoopt.

Uiteindelijk is het dan ongeveer 10.45 uur als we aan de pittige tocht beginnen met als doel: Mirror las Torres, oftewel het uitzichtpunt op de bergtoppen. Het is 1 km vlak, daarna 3 km aardig klimmen, vervolgens 5 km relatief makkelijk klimmen/dalen en met als spectaculaire afsluiting 800 meter stijl de hoogte in. Al met al zou het 4 uur moeten duren (exclusief het vlakke stuk) en 3 terug. Het begint al goed, als we door andere reizigers erop gewezen worden dat we op het verkeerde traject zitten. Ahhh! Dat is een extra kilometer! Blij echter dat we er op tijd achterkomen, gaan we vervolgens de goede richting uit!

We worden getrakteerd op een schitterende omgeving met een rivier, vele watervallen, struiken prachtig rood in bloei, stoere rotsen, weelderig groen en dat alles onderbroken door verschillende kleuren meren. Klimmen is nooit mijn sterkste punt geweest, dus ooohhhh waarom ben ik hier ook al weer aan begonnen? En toch geniet ik ervan... tot op het punt dat ik hier en daar het type terrein in combinatie met de hoogte niet meer zo prettig vind... En dan is het zo fijn Sabrina als buddy te hebben! We maken een goed team!

Als ik mijn handen nodig heb bij het stijle laatste stuk, herinner ik mezelf er weer aan om de volgende keer opnieuw te vragen of mijn voeten voldoende zijn om te lopen! Dat blijk ik toch wel op prijs te stellen. Maar ik ben nu zover gekomen, dat teruggaan absoluut geen issue meer is!

En WOW! Dan eíndelijk is er het uitzicht op de bergtoppen met een ingesloten meer ervoor: waanzinnig! Wat een beloning! Overigens hebben we zelf ook een beloning in gedachten: chocola! En dus onder het genot van een reep (die extra goed smaakt zonder schuldgevoel, aldus Sabrina) bewonderen we de omgeving.

Helaas hebben we niet echt ruim de tijd, want we kwamen om ongeveer 16.45 uur aan en we willen toch voor zonsondergang (21.00 uur) terugzijn. Bovendien wil ik eerlijk gezegd het ellendige stijle stuk zo snel mogelijk achter de rug hebben. Binnen een uur hebben we het achter de rug met als resultaat dat we ieder 2 keer zijn uitgegleden, waarbij ik toch echt de indruk had dat ik niet zo gratieus op mijn billen terechtkwam als Sabrina! :-) Maar goed, geen verwondingen en dus iedereen blij!

Bij een hostel onderweg, waar we eerder al geluncht hadden, hebben we nu ook weer een pauze. En dacht ik vanochtend nog dat het laatste stuk bijzonder mee zou vallen (het is nu immers 3 km naar beneden), nou dat is dus niet zo! Jaloers op degenen die onderweg hun slaapplaats geregeld hadden, zetten wij er een flinke pas in om de extra kilometers te maken. Al snel hebben we weer lekker een ritme te pakken, al worden we gaandeweg een stuk stiller.


Uiteindelijk komen we om 20.45 uur aan bij de Refugio Los Torres. En oh, wat zijn we trots op onze prestatie! De ´geurende´ schoenen gaan op de gang, een liefst eindeloze douche volgt en op pijnlijke pootjes loop ik terug naar mijn bed waar we onze broodjes opeten als diner. Het is hier namelijk pittig geprijst! Het duurt niet lang of ik lig languit op het bed en kom voorlopig ook niet meer overeind...


Na een onrustige nacht eten we onze restjes op als ontbijt en zijn blij lekker met de bus verder het park in te kunnen. Behoorlijk stijf maken we nog wat kleine wandelingen in de schitterende omgeving met besneeuwde bergtoppen, voordat we ´s middags de bus terugpakken naar Puerto Natales. Daar duiken we hongerig een restaurantje in voor een late lunch/vroeg diner. We knappen er goed van op en gaan ieder onze weg om nog wat dingen te regelen. Zo duik ik een internetcafé in en zorg dat ik wat te eten heb voor de busreis de volgende dag. Uiteindelijk moet ik me nog haasten om niet buitengesloten te worden van het hostel, want het is al na tienen en na 22.30 uur heb je een sleutel nodig, die ik dus niet heb...

Gelukkig: gered! Ik ben blij dat mijn kamergenoten nog niet in bed liggen, want ik ben blijkbaar niet de enige die mijn spullen nog moet reorganiseren. Bijzonder moe duik ik uiteindelijk mijn bed in, want morgenochtend om 08.00 uur pakken we samen de bus naar El Calafate. En jawel dat is weer Argentinië! Ik besef het amper dat dit mijn laatste uurtjes in Chili zullen zijn...

  • 14 November 2010 - 18:50

    Arianne:

    Wow, wat stoer dat je het toch gedaan hebt! (of dat je er toch weer ingetrapt bent ;-)? )
    Pittig dagje hoor!
    En nu op pad voor de laatste uitdaging?!

  • 14 November 2010 - 19:49

    Juri:

    Petje af! Heel stoer dat je deze tocht hebt volbracht. En zo te lezen was het allemaal meer dan de moeite waard. Wat een aaneenschakeling van belevenissen.
    Groetjes,
    Juri

  • 14 November 2010 - 19:52

    Lian:

    Op een of andere manier voelt het al vertrouwd aan wanneer ik een mail krijg dat er weer een stuk in je ‘’openbare dagboek’’ staat, ook al ken ik je niet, toch vertrouwd :)
    Probeer wat Calefate bloemen te eten, het zijn gele bloemetjes. De mythe gaat dat wanneer je en bloemetje eet dat je terug gaat komen in Patagonie. Mij is het al 2 x gelukt!
    Ook het beeld op de plaza in Punta Arenas, wrijf over zijn voet en je zult terug komen!
    Nog heel veel reisplezier!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, El Calafate

Alexandra goes Latin!

Lieve geïnteresseerden!

Al snel komt een nieuwe droom in vervulling: weer voor langere tijd op ontdekkingstocht: op zoek naar boeiende culturen, overweldigende natuur, bijzondere ontmoetingen en niet te vergeten: op zoek naar mezelf!

Indrukwekkend Latijns Amerika staat op de planning met als klap op de vuurpijl een bootreis naar Antarctica!

Mijn eerste ticket brengt me op 5 juli 2010 vanuit Amsterdam via Madrid naar Buenos Aires in Argentinië. Na een paar dagen rondsnuffelen vlieg ik alweer verder voor een bezoek aan Brazilië in de winter van ruim 2 maanden.

Als het dan in het Zuiden van het continent wat begint op te warmen, zak ik weer af naar Argentinië. Daar wil ik half september óf in Buenos Aires óf in studentenstad Córdoba 4 weken Spaanse les nemen in combinatie met vrijwilligerswerk.

In het derde deel van mijn reis zak ik vervolgens Argeninië en Chili af richting Antarctica. Maar niet voordat ik ook nog mijn nieuwsgierigheid heb bevredigd op het Paaseiland!

Eenmaal aangekomen in het Zuidelijkste plaatsje van Zuid-Amerika, Ushuaia, brengt het expeditieschip Akademik Vladilov me op 20 november in de richting van de Falklandeilanden, Zuid-Georgië en Antarctica! Bijna 3 weken later, op 5 december, mag ik mijn zeebenen weer inleveren.

Tot 22 december neem ik dan de tijd om ergens weer lekker op te warmen en terug te komen naar Buenos Aires. Vandaaruit vertrekt namelijk mijn vlucht weer richting Nederland met in mijn persoonlijke bagage een ongelofelijke hoeveelheid aan nieuwe prachtige herinneringen...

Je bent van harte welkom mee te genieten!
Alexandra

Recente Reisverslagen:

09 December 2010

Ushuaia + Buenos Aires + Uruguay!

06 December 2010

Antarctica!!!

05 December 2010

South Georgia

20 November 2010

Falkland Eilanden!

18 November 2010

Argentinië: Ushuaia
Alexandra

Actief sinds 04 Juni 2010
Verslag gelezen: 734
Totaal aantal bezoekers 116582

Voorgaande reizen:

05 Juli 2010 - 11 December 2010

Alexandra goes Latin!

Landen bezocht: