Chili: Puerto Montt & eiland Chiloé - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Alexandra - WaarBenJij.nu Chili: Puerto Montt & eiland Chiloé - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Alexandra - WaarBenJij.nu

Chili: Puerto Montt & eiland Chiloé

Door: olachica

Blijf op de hoogte en volg Alexandra

11 November 2010 | Chili, Puerto Natales

Na een waanzinnige dagtocht over de meren van Bariloche in Argentinië naar Puerto Montt in Chili, ben ik wat teleurgesteld als ik niet bij mijn hostal wordt afgezet. Kennelijk zitten niet alle hotels in de route ingepland (vast niet genoeg betaald). Maar goed ik probeer het meteen maar positief te draaien, want het geeft me gelegenheid mijn Chileense Pesos aan te vullen (wat hard nodig is!). Helaas blijken de pinautomaten in het busstation buiten werking te zijn en ook in een nabijgelegen supermarkt kan ik niet terecht. Ondertussen wordt het dan toch echt al schemerig en besluit ik maar naar het hostel te gaan met mijn volledige bepakking. In een wat ongemakkelijke buurt kom ik op 2 november aan bij Hostal Rocco, waar het onthaal bijzonder hartelijk is. Met mijn laatste Chileense centjes weet ik mijn bed te betalen en de voorgestelde tour naar het eiland Chiloé die Marco en Veronica (de eigenaars van het hostel) voor me hebben uitgezocht. Een prima deal!

Uiteraard voelt het niet goed om verder geen Chileense cent op zak te hebben en Marco blijkt zo vriendelijk te zijn om met me terug het centrum in te lopen op zoek naar een pinautomaat, want Veronica wil niet dat ik er alleen op uit trek. Gelukkig treffen we snel een automaat in een andere supermarkt, maar shoppen zit er niet in, want de rijen zijn lang! En dus warmt Marco een kop maaltijdsoep voor me op bij thuiskomst. Dit mag dan mijn duurste bed in een slaapzaal zijn, maar het is tevens het hostel met de beste persoonlijke service!

De volgende ochtend krijg ik het heerlijke ontbijt dat in de reisgids bij het hostel vermeld wordt. Helaas wordt ook de andere opmerking bevestigd: dat de douchestraal plotseling ijskoud kan worden en dat deze niet te ontwijken is! Haha... ik wordt er lekker wakker van!

Rond 08.00 uur wordt ik vervolgens opgehaald voor een dagtocht naar het eiland Chiloé. In plaats van mee terug te komen op het einde van de dag, blijf ik lekker op het eiland overnachten. Het is helaas bewolkt en miezerig, maar de gezellige medereizigers maken veel goed. Met een ferrie komen we op het prachtige en relaxte eiland aan. Mijn indruk? Geel, geler, geelst!!! Wat een waanzinnig mooie tijd om hier te reizen zo in het voorjaar! Het eiland is namelijk overwoekerd door een specifiek soort struik die uitbundig geel in bloei staat. Helaas voor de lokale mensen een flinke uitdaging, maar voor mij als reiziger, is het onmogelijk om er niet vrolijk van te worden (en dat ondanks het weer!).


We bezoeken de plaatsen Ancud, Castro en Dalcahue. Allemaal even schattig, rustiek en voorzien van de meest indrukwekkende kerken die volledig van hout zijn gemaakt. Niet voor niets zijn ze op de Unesco beschermlijst terechtgekomen. Hoe bijzonder ze zijn, wordt pas echt duidelijk in een museum dat hier aan gewijd is. Het eiland staat verder bekend om zijn kleurrijke Palifitos (houten huizen op palen in het water). Een prachtig gezicht met de spiegeling in het water. Tijdens de lunch in Castro, laat ik de groep even alleen en ga op zoek naar een tour voor de dag erna. Helaas: de tourorganisaties zijn ook met lunchpauze! Zelf scoor ik mijn eten bij een overheerlijk bakkertje. Na de lunch wordt een optionele boottocht aangeboden, die ik echter oversla, omdat ik dus voor de dag erna eigenlijk een tour per boot in gedachten heb. Het geeft mij de gelegenheid om nog even op zoek te gaan.

Het zit me niet mee, want er zijn 2 organisaties die gesloten blijken te zijn en een derde geeft aan dat het er het seizoen nog niet voor is, om het specifieke eiland dat ik in gedachten heb te bezoeken. In de tussentijd heb ik wel een slaapplekkie gevonden in Hostal Central, dus dat is geregeld. Om 16.10 uur sta ik keurig op de afgesproken plek, het centrale plein van Castro, te wachten op de groep. Als ik al vele scenario´s in mijn gedachten de revue zijn gepasseerd (zoals een gezonken boot!), word ik om 17.00 uur toch echt ongerust. Miscommunicatie? Geen groot probleem, omdat ik toch in het plaatsje wilde overnachten, maar ik heb nog wel persoonlijke spullen in de bus voor die overnachting en het belangrijkste: ook mijn dierbare dagboek! Op het moment dat ik besluit om naar de locatie te gaan waar de bus het laatst was, komen ze dan eindelijk aan. De borreltjes om warm te worden na de boottocht, hadden toch wat meer tijd in beslag genomen. De enorme nieuwe poncho van een van de medereizigers verraadt echter ook dat ze aan het shoppen zijn geweest. Ik ben niet helemaal blij met de keuzes die de gids gemaakt heeft, maar ben wel blij dat ik spullen binnen bereik heb en het laatste onderdeel van de dagtocht kan meemaken.

Als laatste stop staat namelijk het dorpje Dalcahue op het programma. De genoten borreltjes zorgen voor een extra uitgelaten sfeer in de bus, waarbij de nodige Spaanse moppen worden verteld: leuk, al gaat het voor mijn Spaans te ver! Na ook in het laatste plaatsje de nodige indrukken te hebben opgedaan, neem ik afscheid van ze voordat ze terug gaan naar Puerto Montt. Ik heb al snel een bus gevonden die me terug naar Castro brengt.

Oh en laat ik je dan nog een bijzondere ontmoeting niet onthouden: op het moment dat ik naar de bus loop, komt er een dronken man met zijn hand opgeheven naar me toe, die ik handig weet te ontwijken. Daar geef ik mijn geld niet aan uit! Als ik in het busje zit te wachten voor vertrek komt de man opnieuw op me af. Helaas is er dit keer geen ontwijken aan! Hij is volledig van het padje om het zo maar te zeggen. Hoogstverbaasd ben ik als blijkt dat hij geen geld van me verwacht, maar juist mij wat muntgeld in mijn handen drukt onder luid gezang en direct verdwijnt! Ietwat ongemakkelijk en verbijsterd kijk ik de medepassagiers aan... Haha... heel apart...

In Castro eet ik een heerlijke zalmmoot. Hoe kan het ook anders in deze regio die bekend staat om zijn zalmfokkerijen. In mijn eigen kamertje kijk ik vervolgens nog wat tv, voordat ik ondanks de koude nacht in slaap val.


Het is mijn tweede dag op het eiland Chiloé en ik heb dus geen tour, maar dat is ook wel heel relaxt! Het zonnetje doet zijn best om er door te komen en dat stemt me extra goed op deze mooie locatie. Ik ga op zoek naar de paalhuizen en ben verrast door het fraaie uitzicht. Daarna snuffel ik nog wat rond in het centrum, koop ik mijn busticket terug naar Puerto Montt en duik een internetcafé in. Dat duurt weer langer dan verwacht en dus schiet een relaxte lunch in een leuk tentje erbij in. Ik koop echter wat te eten voor tijdens de mooie busreis terug.

Het is behoorlijk opgeklaard en dat belooft wat voor de komende dagen, want ik heb een tijdje geleden al een 3,5 daagse ferrieboottocht geboekt! Van Puerto Montt naar Puerto Natales in een gebied waarin in Chili geen wegen zijn.

Maar eerst eet ik nog een lokaal hapje, sla voor die bewuste boottocht wat etenswaren in bij de supermarkt en plaats nog een verslag op internet, voordat ik in het hostel gezellig aansluit bij de andere bootreizigers. Het hostel is namelijk zeer gunstig gelegen ten opzichte van de vertrekhal en vandaar bijzonder geliefd bij de reizigers die deze tour ook geboekt hebben. Uiteindelijk slaap ik met Marleen (de Hollandse meid die ik in Bariloche al had ontmoet) in een groot uitgevallen kast, waarin een stapelbed blijkt te passen. Knus en prima voor één nachtje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Puerto Natales

Alexandra goes Latin!

Lieve geïnteresseerden!

Al snel komt een nieuwe droom in vervulling: weer voor langere tijd op ontdekkingstocht: op zoek naar boeiende culturen, overweldigende natuur, bijzondere ontmoetingen en niet te vergeten: op zoek naar mezelf!

Indrukwekkend Latijns Amerika staat op de planning met als klap op de vuurpijl een bootreis naar Antarctica!

Mijn eerste ticket brengt me op 5 juli 2010 vanuit Amsterdam via Madrid naar Buenos Aires in Argentinië. Na een paar dagen rondsnuffelen vlieg ik alweer verder voor een bezoek aan Brazilië in de winter van ruim 2 maanden.

Als het dan in het Zuiden van het continent wat begint op te warmen, zak ik weer af naar Argentinië. Daar wil ik half september óf in Buenos Aires óf in studentenstad Córdoba 4 weken Spaanse les nemen in combinatie met vrijwilligerswerk.

In het derde deel van mijn reis zak ik vervolgens Argeninië en Chili af richting Antarctica. Maar niet voordat ik ook nog mijn nieuwsgierigheid heb bevredigd op het Paaseiland!

Eenmaal aangekomen in het Zuidelijkste plaatsje van Zuid-Amerika, Ushuaia, brengt het expeditieschip Akademik Vladilov me op 20 november in de richting van de Falklandeilanden, Zuid-Georgië en Antarctica! Bijna 3 weken later, op 5 december, mag ik mijn zeebenen weer inleveren.

Tot 22 december neem ik dan de tijd om ergens weer lekker op te warmen en terug te komen naar Buenos Aires. Vandaaruit vertrekt namelijk mijn vlucht weer richting Nederland met in mijn persoonlijke bagage een ongelofelijke hoeveelheid aan nieuwe prachtige herinneringen...

Je bent van harte welkom mee te genieten!
Alexandra

Recente Reisverslagen:

09 December 2010

Ushuaia + Buenos Aires + Uruguay!

06 December 2010

Antarctica!!!

05 December 2010

South Georgia

20 November 2010

Falkland Eilanden!

18 November 2010

Argentinië: Ushuaia
Alexandra

Actief sinds 04 Juni 2010
Verslag gelezen: 1008
Totaal aantal bezoekers 116574

Voorgaande reizen:

05 Juli 2010 - 11 December 2010

Alexandra goes Latin!

Landen bezocht: