Argentinië: Mendoza - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Alexandra - WaarBenJij.nu Argentinië: Mendoza - Reisverslag uit Puerto Madryn, Argentinië van Alexandra - WaarBenJij.nu

Argentinië: Mendoza

Door: olachica

Blijf op de hoogte en volg Alexandra

30 Oktober 2010 | Argentinië, Puerto Madryn

Na een schitterende busrit, weer door het Andesgebergte, vanuit Santiago sta ik dan maandag, 25 oktober, in het mooie en gestructureerde Mendoza. Het voelt heerlijk westers aan. Ik doe er inmiddels geroutineerd mijn ding: pinnen, alvast nieuw busticket kopen naar Puerto Madryn, toeristisch informatiepunt bezoeken en zo sta ik dan een uurtje later weer buiten het busstation. Ik laat me lekker naar Hostal Campo Base rijden waar ik in mijn uppie in een 8-persoonskamer terechtkom. Ik kan me zo voorstellen dat er mensen depressief van worden, maar ik vind de donkere compacte kamer vooral knus. Én ik geniet extra omdat ik hem uiteindelijk 2 nachten voor mezelf heb!

Vervolgens is het tijd voor een tweede indruk van Mendoza en ik wandel naar het Plaza Indepencia: een groot plein met meerdere fonteinen en vooral veel gezelligheid. Opvallend in de groene lanen zijn de vele grote auto´s. Kennelijk is de wijnindustrie behoorlijk winstgevend! Het is moeilijk voor te stellen dat deze hele groene stad eigenlijk een woestijnstad is. Maar door een uitgekiend irrigatiesysteem en ontelbare geïmporteerde planten en bomen wordt een absolute illusie gecreëerd. Prachtig! De avond is inmiddels gevallen en in de gezellig verlichte winkelstraat vind ik een lekkere budgethap voordat ik mijn kamer weer opzoek.


Zo is het dan weer dinsdag, de tweede dag van een zeer relaxt bezoek aan Mendoza. De reden is dat ik geen wijnliefhebber ben, dus voor mij geen wijntoer in de omgeving. Alhoewel de druivenplantages er gelikt uitzien hoor! Verder zijn er veel extreme sporten te doen in de omgeving... nou ook niet echt aan mij besteed. En tot slot zijn er mogelijkheden om de Andes in te trekken, ehh... maar daar kom ik dus net vandaan. En dezelfde weg weer terugnemen, nou liever niet dus!

Joepie! Een hele dag om op mijn gemakkie door Mendoza te struinen! Ik begin in het moderne kunstmuseum dat zich op het plein bevindt. Het is inderdaad (zoals aangekondigd) klein en heeft dus een compacte maar prachtige expositie van de kunstenaar Pablo Lavoisier. De meubelstukken zijn vervreemdende kunstwerken geworden. Heel bijzonder!

In het enorme Parque General San Martin slenter ik langs het 1.000 meter lange meer en de naastgelegen rozentuin. Heel rustgevend mag ik wel zeggen! :-) Al snel begint het echter te kriebelen en dus loop ik langs de mooie huizen, via de uitgaansstraat Villanueva en via een ouderwets straatmuseum (soort kijkdozen met gekleide taferelen) weer terug naar het centrum.

In de supermarkt geef ik meer geld uit dan ik wil, want ik heb er een hekel aan om reisbudget uit te geven aan drogisterij-artikelen. Maar ja, een en ander is weer aan vervanging toe. Vervolgens ga ik weer op zoek naar een hapje eten en sluit mijn avond af op het plein, waar ik in gesprek raak met de schrijver Carlos Lépez. Interessant, leuk en schattig, zoals deze oudere man met gekopieerde boekjes van zijn gedichten rondloopt, waarop een foto van hem staat van zeker 40 jaar geleden! Het is een charmeur! Hij maakt mijn dag weer compleet en met moeite neem ik afscheid... een bijzondere ontmoeting...


Woensdag 27 oktober wordt ik wakker, en al heb ik het niet meteen in de gaten, het is een hele bijzondere dag. Op mijn gemakkie start ik op, werk mijn dagboek bij en pak mijn spullen weer voor vertrek richting Puerto Madryn. Zodra ik bepakt en bezakt weer mijn hostel heb verlaten, bekruipt me het gevoel dat er iets niet klopt... het is veel te rustig voor een woensdag! De winkels zijn gesloten, er zijn niet of nauwelijks mensen op straat of op het plein en als ik bij het verlaten busstation aankom, hangt de vlag halfstok. En dus stap ik eerst op het toeristisch infopunt af; ik wil weten wat er aan de hand is!

Nestor Kirchner blijkt deze ochtend overleden te zijn aan een hartaanval op 60-jarige leeftijd. Hij was de ex-president van Argentinië voor 4,5 jaar én de echtgenoot van de huidige president Cristina Fernández de Kirchner. Het land is dus 3 dagen in diepe rouw. Al was het vandaag al een bijzondere dag, omdat er ook een volkstelling plaatsvindt, waarvoor mensen thuis moesten blijven totdat er iemand langsgekomen was.


Mijn betrokkenheid laat wat te wensen over, besef ik, als ik toch wel blij ben dat mijn bus ´gewoon´ blijkt te vertrekken. Het reizigersleven gaat immers gewoon door! Fijne bijkomstigheid is dat ik deze rit zowat het hele achterste gedeelte van de bus voor mijzelf heb! En dat om een nieuw record van 24 uur bussen te vestigen! Heerlijk! Het landschap is alles behalve afwisselend, maar daardoor niet minder indrukwekkend. De Argentijnse pampa´s zijn onmetelijk en dus start dit uitzicht vrijwel direct buiten Mendoza na vertrek om 12.00 uur en sta ik er de volgende ochtend ook ´gewoon´ weer mee op. Heel bijzonder om zo de enorme afstanden van dit land te ervaren!

Behoorlijk gaar kom ik uiteindelijk in Puerto Madryn aan: mijn eerste kennismaking met Patagonië! Veelbelovend!

  • 30 Oktober 2010 - 21:59

    Arianne:

    Jij bént waar de geschiedenis is! Eerst de mijnwerkers, nu de ex-president! Toch jammer van de geringe betrokkenheid die ik inderdaad ook bespeur ;-)

  • 30 Oktober 2010 - 22:01

    Arianne:

    p.s. toch ben ik nog steeds onder de indruk van je reisverslagen hoor en reis ik in mijn hoofd (in mijn dromen;-)) erg met je mee (ondanks mijn ogenschijnlijk misschien ook wel geringe betrokkenheid, realiseer ik me)

  • 31 Oktober 2010 - 09:31

    Lian:

    Heerlijk om mee te reizen, door het lezen van je reisverslagen, die overigens erg mooi beschreven zijn, herbeleef ik onze reizen door zuid amerika weer.
    Nu komt mijn favorieten streek aan!! Pategonie!!! Ik begreep van Astrid dat je ook naar Antartica gaat... dat is helemaal top!!!

  • 31 Oktober 2010 - 10:50

    Dick Jan:

    als gevolg van een buitenlandse trip (ja, ook andere mensen verlaten wel eens dit land, niet naar zulke spectaculaire bestemmingen als jij, maar toch, Parijs blijft toch ook altijd intrigerend)nu in een keer drie maal verslaggeving van jou geconsumeerd. Foto's en proza wederom uiterst indrukwekkend. Beschrijving van culinaire expedities zijn zinnenprikkelend (hoe waren de Paaseitjes? .... sorry beetje flauw!) Wederom dank voor de intrigerende verhalen. Verheug me op de volgende.

  • 31 Oktober 2010 - 10:57

    Conny En Miriam:

    Ola Segnora Alexandra, que tal? Aqui en Panningen estan muy bien de 2 chicas. tu comentario de ti viaje es muy interesante! Grazias y ojalá es todo bien de tu!! Adios e hasta luego, Conny y Miriam

  • 31 Oktober 2010 - 18:50

    Sandra:

    Veel indrukwekkende momenten in Patagonië gewenst!
    Supermooie foto's van Paaseiland zeg!

    Groetjes x

  • 01 November 2010 - 19:48

    Dick Oggel:

    Hallo Alexandra, hier een berichtje uit het mooie Zeeuws Vlaanderen. Het haalt het natuurlijk niet bij jou reizen, maar toch....Wij ( mijn vrouw en ik) genieten enorm van je schitterende reisverslagen. We reizen heerlijk mee en hopen dat je na terugkomst de verslagen in boekvorm uitgeeft dan kunnen we nog lang na genieten. Geniet nog veel en bedenk:Neem, als de reis lang is, alleen het hoogstnodige mee. Dan houd je ruimte over voor mooie dingen die je onderweg tegenkomt..
    Hartelijke groet, dick en Helene Oggel

  • 09 November 2010 - 21:36

    Isabella:

    Eindelijk dan eens een berichtje uit Terheijden. Wat kun jij ontzettend mooi vertellen! (Ik sluit me bij de familie Oggel uit Zeeuws-Vlaanderen aan dat je altijd nog kunt gaan schrijven voor het geval het niet meer bevalt bij de Kamer.) En de foto's geven ook een mooi beeld van jouw ervaringen. Wat mij in het bijzonder raakte, is jouw verhaal over de hondjes Buenos en Aires. Hoe snel je gehecht geraakt bent aan deze beestjes (tja, ik ben dan ook een grote dierenvriend). Wij zijn in de herfstvakantie naar Denemarken geweest (Legoland en Kopenhagen). Was erg geslaagd. Geniet nog van je verdere avonturen, dan genieten wij op deze manier met je mee! Liefs, Isabella

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Puerto Madryn

Alexandra goes Latin!

Lieve geïnteresseerden!

Al snel komt een nieuwe droom in vervulling: weer voor langere tijd op ontdekkingstocht: op zoek naar boeiende culturen, overweldigende natuur, bijzondere ontmoetingen en niet te vergeten: op zoek naar mezelf!

Indrukwekkend Latijns Amerika staat op de planning met als klap op de vuurpijl een bootreis naar Antarctica!

Mijn eerste ticket brengt me op 5 juli 2010 vanuit Amsterdam via Madrid naar Buenos Aires in Argentinië. Na een paar dagen rondsnuffelen vlieg ik alweer verder voor een bezoek aan Brazilië in de winter van ruim 2 maanden.

Als het dan in het Zuiden van het continent wat begint op te warmen, zak ik weer af naar Argentinië. Daar wil ik half september óf in Buenos Aires óf in studentenstad Córdoba 4 weken Spaanse les nemen in combinatie met vrijwilligerswerk.

In het derde deel van mijn reis zak ik vervolgens Argeninië en Chili af richting Antarctica. Maar niet voordat ik ook nog mijn nieuwsgierigheid heb bevredigd op het Paaseiland!

Eenmaal aangekomen in het Zuidelijkste plaatsje van Zuid-Amerika, Ushuaia, brengt het expeditieschip Akademik Vladilov me op 20 november in de richting van de Falklandeilanden, Zuid-Georgië en Antarctica! Bijna 3 weken later, op 5 december, mag ik mijn zeebenen weer inleveren.

Tot 22 december neem ik dan de tijd om ergens weer lekker op te warmen en terug te komen naar Buenos Aires. Vandaaruit vertrekt namelijk mijn vlucht weer richting Nederland met in mijn persoonlijke bagage een ongelofelijke hoeveelheid aan nieuwe prachtige herinneringen...

Je bent van harte welkom mee te genieten!
Alexandra

Recente Reisverslagen:

09 December 2010

Ushuaia + Buenos Aires + Uruguay!

06 December 2010

Antarctica!!!

05 December 2010

South Georgia

20 November 2010

Falkland Eilanden!

18 November 2010

Argentinië: Ushuaia
Alexandra

Actief sinds 04 Juni 2010
Verslag gelezen: 740
Totaal aantal bezoekers 116574

Voorgaande reizen:

05 Juli 2010 - 11 December 2010

Alexandra goes Latin!

Landen bezocht: