Argentinië: El Calafate & NP Los Glaciares - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Alexandra - WaarBenJij.nu Argentinië: El Calafate & NP Los Glaciares - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Alexandra - WaarBenJij.nu

Argentinië: El Calafate & NP Los Glaciares

Door: olachica

Blijf op de hoogte en volg Alexandra

15 November 2010 | Argentinië, Ushuaia

Door de vertraging bij de grensovergang Chili-Argentinië kom ik later dan verwacht aan in El Calafate. Geen nood, want het blijft hier lekker lang licht! Ik heb behoefte aan een eigen kamer om eens lekker te slapen en laat me verleiden door Hotel Los dos Pinos. Voor mij is het een hoog bedrag voor een nacht, waar blijkbaar weinig extra service tegenover staat. Geen ontbijt, geen handdoek én geen glimlach! Maar goed de kamer is prima.

Vervolgens ga ik meteen op zoek naar een tour en de mogelijkheden om naar Ushuaia te gaan. Helaas zit het me niet mee en dus ga ik uiteindelijk ietwat gefrustreerd naar een heerlijk crèpes-restaurantje Viva La Pepa! Bijzonder gezellig qua sfeer.

Onder het genot van een prachtig versierde crèpe zet ik alles op een rijtje. Mijn ideale planning? Morgen, zaterdag 13 november, de enorme gletsjer Perito Moreno niet alleen bezoeken, maar ook er heen varen met een boot én er met een minitrekking op lopen. (Lijkt me een geweldige ervaring!) Vervolgens met de bus naar Ushuaia waar ik zondag aankom.

Helaas blijkt echter de minitrekking op de gletsjer voor morgen volgeboekt en de rit naar Ushuaia is allerminst aantrekkelijk. Namelijk om 03.00 uur vertrekken (inderdaad ´s nachts!), daarna om 07.30 uur een uur overstaptijd en pas om 21.30 uur aankomen... Misschien vliegen, zodat ik zondag de gletsjer nog kan beklimmen?

Maaaaar laat nou uitgerekend vandáág het hele internet platliggen in El Calafate! Én, zoals ik later hoor, ook in andere delen van Zuid-Amerika (zoals in Puerto Natales, Chili). Er dus valt er niets op te zoeken en af te wegen. Ook bij het kantoor van de vliegmaatschappij kunnen ze me zonder systeem niet helpen. En dus ga ik maar op tijd genieten van mijn eigen kamertje. Morgen weer een dag mét hopenlijk mogelijkheden!


De ochtend begint goed met een ontbijtje op bed, waarna ik eindelijk op internet naar vluchten kan kijken. Helaas lastige tijden, maar schappelijke prijzen. Vandaar dat ik besluit vanmiddag de excursie naar de gletsjer te maken zonder trekking en morgen naar Ushuaia te vliegen. Ineens heb ik een beetje stress, want dat moet natuurlijk nog allemaal geregeld worden in het centrum, voordat ik dan bij mijn hotel wordt opgehaald voor de excursie.

Uiteraard lukt het allemaal wel en dus zit ik om 13.30 uur in de bus weer te genieten van het schitterende landschap dat aan me voorbij trekt onder een stralende zon. Ik kan me bijna al geen wereld meer voorstellen zonder bergketens en prachtig gekleurde meren. En dan is daar het eerste zicht op de gletsjer Perito Moreno in het Nationale Park Los Glaciares: overweldigend, WOW!

De gletsjer is maar liefst 5 km breed en de totale hoogte van het ijs tot zo´n 60 meter (en ik geloof dat de lengte zelfs 30 km bedraagt). Hij groeit elke dag 2 meter, maar verliest eveneens zo´n 2 meter per dag. De boottocht is indrukwekkend, omdat we op het niveau van het water opkijken tegen de enorme ijswand: geweldig! Daarna rijden we naar een andere locatie, waar wandelroutes zijn uitgezet.

De locatie van de gletsjer is uniek, omdat deze regelmatig het vaste land bereikt en daarmee een gedeelte van het meer afsluit. Hierdoor kan het meer tot wel 30 meter stijgen totdat door de enorme druk de ijsdam uiteindelijk breekt. Sinds 1917 is dit fenomeen 19 keer voorgekomen. Lijkt me waanzinnig om mee te maken. Voor mij is echter het angstaanjagende kraken van het ijs al een ervaring, wat uiteindelijk overtroffen wordt door het zien afbreken van een enorm stuk ijs. Werkelijk een topatractie!

Weer terug in het dorpje vind ik het supergoedkope Hostal Huelmus om mijn dure uitspatting van gisteren te compenseren. En ohhhh wat is het onconfortabel, maar waanzinnig gezellig. :-) Er wordt volop gekookt (ook door mij!) en gekletst. De avond vliegt voorbij!


Tja, dus bijna geen oog dichtgedaan bovenop het wiebelige stapelbed met bulten in het matras: het lijkt de Andes wel! Bovendien heb ik om 06.00 uur geen zin meer om er boven op te klimmen en dus heb ik het rijk alleen in de badkamer. Ik ontbijt, schrijf mijn dagboek bij, drink een bakje thee in het centrum, neus wat rond in de shopjes, eet mijn restjes pasta in het hostel, duik een internetcafé in en moet me uiteindelijk haasten om niet te laat te komen voor mijn transfer naar het vliegveld. Alles verloopt voorspoedig en de vlucht van een uur biedt een waanzinnig uitzicht op dit deel van Zuid-Amerika: zo anders dan vanuit de bus!

Uiteindelijk sta ik dan (nog fris en fruitig!) in Ushuaia, de Zuidelijkste stad van de wereld én mijn vertrekpunt voor de boottocht naar Antarctica! Hier heb ik zo lang naar uitgekeken dat ik er de kriebels van heb...

  • 15 November 2010 - 22:00

    Heleen (kvk):

    Hoi Alexandra. Het is precies een jaar geleden dat wij in El Calafate en vervolgens in Ushuaia verbleven. De perito Moreno is werkelijk imposant, zeker wanneer er een stuk afbreekt, het lijkt dan wel of het onweert. Geniet in Ushuaia van de super frisse lucht en als je kunt een wandeling in het Nationale park. Heel bijzonder en prachtige natuur. Ik geniet mee!

    groeten
    Heleen

  • 16 November 2010 - 05:03

    Ada:

    Hi Alexandra. Wat een bijzondere ervaringen en wat zijn we als mens dan nietig oog in oog met zo'n enorme ijswand. Lieve Alexandra geniet met volle teugen. Nu naar de volgende topattractie!
    Liefs
    Ada en Frank

  • 16 November 2010 - 07:48

    Astrid & Maurits:

    Wauw wat geweldig weer zeg. En NU alweer je volgende hoogtepunt: je expeditie naar antartica! Dat leek van de zomer nogal ver weg dus genieten maar weer want Time flys when you're having gun! So ...... Enjoy!!!
    Xxxxxx

  • 16 November 2010 - 09:33

    Astrid:

    Ik bedoel FUN!!!

    Genieten!!!!

  • 16 November 2010 - 15:56

    Sander:

    Dikke kus!!!!

  • 16 November 2010 - 15:56

    Sander:

    Dikke kus!!!!

  • 16 November 2010 - 15:56

    Sander:

    Dikke kus!!!!

  • 16 November 2010 - 18:45

    Janet Van Renterghem:

    Hoi lieve Alexandra,
    weer erg genoten van je reisverslagen!Wat heb je toch een geweldige reis, leuke ontmoetingen en enige avonturen.
    Ik geniet mee hier in een koud en mistig Veere.
    Veel liefs`dikke kus Janet (en Rob ook natuurlijk)

  • 16 November 2010 - 18:45

    Janet Van Renterghem:

    Hoi lieve Alexandra,
    weer erg genoten van je reisverslagen!Wat heb je toch een geweldige reis, leuke ontmoetingen en enige avonturen.
    Ik geniet mee hier in een koud en mistig Veere.
    Veel liefs`dikke kus Janet (en Rob ook natuurlijk)

  • 16 November 2010 - 21:32

    Lian:

    O, jee, wij hebben ook eens ooit in Los dis Pinos geslapen, wat leuk allemaal.
    Jaa, die gletsjer Perito Moreno, is helemaal waaauh. Dat zijn dus echte gletsjers. Niet om het een of ander, maar de gletsjers in Nieuw Zeeland kunnen hier echt niet aan tippen, nog niet misschien.
    En jaaa, wat spannend om op de boot naar Antartica te stappen.. ik herken het helemaal. Ik dank je enorm met deze verhalen, want ik her- beleef onze trip ook weer helemaal!!!!
    Dank je wel! Dank je wel!!!
    E n geniet van de trip naar Antartica, ook al is de oversteek HEFTIG te noemen

  • 17 November 2010 - 07:51

    Dick Jan:

    Ijs en ijskoud!!

    Leuke plaatjes weer hoor! Toch weer anders dan de Veluwe!!

    Geniet!

  • 17 November 2010 - 15:23

    Ingrid De Graaf:

    hoi Alexandra,

    terwijl ik hier aan de pepernoten zit lees ik jouw heerlijke veslagen. ik had er een paar opgespaard want dan kun je lekker doorlezen.... tsja eens een biebjuf altijd een biebjuf natuurlijk ik wil veeeeel lezen. Wat heb je het daar geweldig meid ik zie je soms al helemaal zitten in de bus, wandelend door de mooie landschappenen heerlijk languit in je bed met lekkere hapjes dat ken ik hahahaha. ik doe dan mijn ogen dicht en wandel met je mee in gedachten. wat een prachtige reis maak je toch dikke knuffel van mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Ushuaia

Alexandra goes Latin!

Lieve geïnteresseerden!

Al snel komt een nieuwe droom in vervulling: weer voor langere tijd op ontdekkingstocht: op zoek naar boeiende culturen, overweldigende natuur, bijzondere ontmoetingen en niet te vergeten: op zoek naar mezelf!

Indrukwekkend Latijns Amerika staat op de planning met als klap op de vuurpijl een bootreis naar Antarctica!

Mijn eerste ticket brengt me op 5 juli 2010 vanuit Amsterdam via Madrid naar Buenos Aires in Argentinië. Na een paar dagen rondsnuffelen vlieg ik alweer verder voor een bezoek aan Brazilië in de winter van ruim 2 maanden.

Als het dan in het Zuiden van het continent wat begint op te warmen, zak ik weer af naar Argentinië. Daar wil ik half september óf in Buenos Aires óf in studentenstad Córdoba 4 weken Spaanse les nemen in combinatie met vrijwilligerswerk.

In het derde deel van mijn reis zak ik vervolgens Argeninië en Chili af richting Antarctica. Maar niet voordat ik ook nog mijn nieuwsgierigheid heb bevredigd op het Paaseiland!

Eenmaal aangekomen in het Zuidelijkste plaatsje van Zuid-Amerika, Ushuaia, brengt het expeditieschip Akademik Vladilov me op 20 november in de richting van de Falklandeilanden, Zuid-Georgië en Antarctica! Bijna 3 weken later, op 5 december, mag ik mijn zeebenen weer inleveren.

Tot 22 december neem ik dan de tijd om ergens weer lekker op te warmen en terug te komen naar Buenos Aires. Vandaaruit vertrekt namelijk mijn vlucht weer richting Nederland met in mijn persoonlijke bagage een ongelofelijke hoeveelheid aan nieuwe prachtige herinneringen...

Je bent van harte welkom mee te genieten!
Alexandra

Recente Reisverslagen:

09 December 2010

Ushuaia + Buenos Aires + Uruguay!

06 December 2010

Antarctica!!!

05 December 2010

South Georgia

20 November 2010

Falkland Eilanden!

18 November 2010

Argentinië: Ushuaia
Alexandra

Actief sinds 04 Juni 2010
Verslag gelezen: 971
Totaal aantal bezoekers 116582

Voorgaande reizen:

05 Juli 2010 - 11 December 2010

Alexandra goes Latin!

Landen bezocht: